Quick fix here I come!

Jag ska börja med att tala emot mig själv en skvätt. Jag tror ju inte riktigt på dieter och quick fix. Vad jag däremot tror på är att ge kroppen det bränsle som den behöver. För just mig innebär det minimalt med kött (om ens något), mycket frukt, grönsaker, bär och nötter.  Men under sommaren har det varit lite si och så med vad jag har stoppat i mig. Att vara på resande fot har ofta inneburit att jag har ätit det som har funnits till hands kombinerat med en gnutta överkonsumtion. Så nu har jag bestämt mig för att göra det där som jag inte riktigt tror på, att under en (begränsad) tid ha stort fokus på vad, när och hur mycket jag äter. Något som kan liknas vid en diet.

Så hur kommer jag igång?

Jag börjar med att sätta mina S.M.A.R.T. mål.
Specifikt: Jag ska gå ner i vikt och minska mitt midjemått / bukomfång (läs mer om detta nedan). Jag ska känna mig bekväm och komma tillbaka till min vikt. Jag ska ha en hälsosam vikt för att ge min kropp de bästa förutsättningarna.
Mätbart: Jag skriver ner min utgångspunkt, vikt och bukomfång, eftersom det är detta jag vill förändra. Vikt: 65,1 kilo. Bukomfång: 95 cm.
Attraktivt: Ja! Jag ska uppnå detta för att jag ska må bättre och känna mig mer bekväm med min kropp.
Realistiskt: Ja det är ett rimligt mål, jag vet att jag kan fixa detta!
Tidsatt: Den 19 november 2017 ska jag väga 58 kilo. Det betyder att jag har 14 veckor att nå mitt mål, och ska ha en nedgång på 0.5 kilo per vecka vilket motsvarar cirka -0.5 cm i bukomfång.

 

Det här är det ”enkla” biten. Det svåra är ”att göra” biten.

 

 

Midjemått / bukomfång

Michael Mosley, 5:2 gurun, menar att midjemåttet inte ska överskrida hälften av din längd. Det vill säga är du 160 cm lång bör midjemåttet inte överstiga 80 cm. När du mäter midjan så ska måttbandet gå över naveln och mitt emellan höftbenet och nedersta revbenet. Ett annat sätt att ha lite koll är att mäta 2 cm nedanför naveln, och få bukomfånget. Se till att måttbandet är vågrätt och inte åker upp i svanken. Andas ut lätt och var avslappnad när du mäter. Båda dessa metoder ger en bra indikation på om du har en hälsosam vikt eller inte, men ska på inget sätt ses som det enda sanna svaret.

För att tolka ditt bukomfång

Män

  • Under 94 cm = Bra
  • 94-102 cm = Ökad risk för övervikt
  • Över 102 cm = Övervikt

Kvinnor

  • Under 80 cm = Bra
  • 80-88 cm = Ökad risk för övervikt
  • Över 88 cm = Övervikt

1 cm minskning i midjemått innebär ca 1 kg i viktminskning, förutsatt att du inte samtidigt bygger ny muskelmassa.