Träna när man är sjuk?

training-603981_1920Så här i vintertider när man börjar känna sig hängig kan det vara lätt att krypa ihop på soffan och dra en filt över sig. Men det finns forskning som visar att med rätt mängd motion går det att undvika både förkylningar och kräksjuka.

Träning kan bidra till att göra våra slemhinnor starkare, som också är kroppens främsta försvar mot de virus som cirkulerar runt i luften. Träningen gör även att kroppen skickar ut fler vita blodkroppar i omloppet, vilka är viktiga i kroppens försvar mot virus.

Vad är då rätt mängd? I en studie gjord vid University of Houston såg man att individer som tränade 3-6 timmar i veckan hade den bästa motståndskraften (de jämfördes med grupper som tränade mer än 6 timmar i veckan). Maximal effekt såg de när man motionerade måttligt under 60-90 minuter om dagen i fyra till fem dagar i veckan. Raska promenader, löpning, simning och cykling är bra exempel.

Träning sätter också igång andra processer i kroppen som på lång sikt kan skydda mot cancer, diabetes och metabola syndromet. Dessa processer dras främst igång när musklerna arbetar intensivt under en längre tid, därför är det bra att kombinera de måttliga passen med mer intensiva pass där musklerna får jobba rejält.

 

Jobbar för fullt med hälsomässan Må Bra i Dalarna. Det är underbart roligt att hålla på, men tar också mycket energi… Kika gärna in på vår Facebook sida om ni är intresserade av att komma som besökare eller utställare!

https://www.facebook.com/mabraidalarna/